Till
Alla elever i åk 2,
Bosgårdsskolan,
Mölndal Bäckalund 150915
Alla elever i åk 2,
Bosgårdsskolan,
Mölndal Bäckalund 150915
Hejsan,
Här
kommer en hälsning från mig. Nu har jag har hamnat i en F-2 klass i Bäckalunds
skola. Bäckalund är en liten by 15 km nordöst om Sunne, Värmland. I Bäckalunds
skola finns förskoleklass t.o.m. år 6 och ett fritidshem. Skolan har 51
elever läsåret 2015/16.
Här kommer lite fakta om Sunnebygden, Värmland
"Vi
finns i Sunne, i hjärtat av Värmland. En naturskön bygd med
berättartradition. Här upplever du Värmland när det är som bäst, på
en plats som lever med devisen att allt
är möjligt!När vi frågar andra om Sunne får vi ofta svaret: "det bästa är människorna, de glada, trevliga människorna som gör att jag känner mig välkommen. Det känns som att komma hem".
Historiskt har vi alltid värnat om berättelserna, sagorna och de goda historierna och vi använder gärna uttrycket Sagolika Sunne när vi beskriver platsen i ord. Selma Lagerlöf kallade Sunne för Sagans land i sin roman Gösta Berlings saga (1891).
Goda berättare kommer från eller verkar i Sunne: Selma Lagerlöf, Göran Tunström, Helene Tursten, Västanå teater och Lars Andersson. Berättandet har djupa rötter så vi är nog författare lite till mans här i Sunne...
Selma Lagerlöf är författarinnan till boken ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”
Sunne är också känt för sina offensiva satsningar, exempelvis Selma Spa, Ski Sunne, Vattenlandet i Sunne, Fryksdalsdansen, Kulturveckan i Sunne och stora arrangemang.
Det finns många besöksmål och evenemang som drar människor till vår del av Värmland.Hög klass, händelserikt, påhittigt och trivsamt.
Välkommen till Sunne du också!"
Jag,
Lilly har varit hos klassen i ca en vecka och jag har suttit på en byrå framme
vid Smartboarden i klassrummet och tittat på vad eleverna har gjort. Spännande!
Jag
har fått varit med och sjungit olika kända sånger tex. Gubben Höst, Lille katt,
Hej, sa Petronella ifrån Plaskeby, Snickerboa…J
Under
veckan har klassen börjat med temat ”Eld, brand och utrymningsplan” där de tog
upp om hur brand kan starta och sprida sig, hur man upptäcker en brand, vad man
ska tänka på och göra om det börjar brinna. De har under två dagar lärt sig och
praktiskt övat på deras tre olika utrymningsvägar som F-2:an kan använda.
Eleverna har varit mycket uppmärksamma och de har haft många bra diskussioner i
klassen.
Eleverna
har också varit ute på hälsopromenader och spelat brännboll på fotbollsplanen i
det fina höstvädret.
Under veckans matematiklektioner har eleverna jobbat med ”Räknekaniner” ett nytt och spännande tänk tyckte eleverna och även med Fingerfemman.
Under veckans matematiklektioner har eleverna jobbat med ”Räknekaniner” ett nytt och spännande tänk tyckte eleverna och även med Fingerfemman.
Fröken ville redan nu
hjälpa eleverna att skapa goda rutiner för att arbeta med textuppgifter i
matematiken så under veckan har eleverna tränat vidare med att följa ett schema
med de fem punkterna, ”Fingerfemman”.
1.Läs uppgiften
2.Förstå frågan
3.Rita enkelt
4.Skriv på mattespråk
5.Är svaret rimligt?
1.Läs uppgiften
2.Förstå frågan
3.Rita enkelt
4.Skriv på mattespråk
5.Är svaret rimligt?
Denna fingerfemma ska hjälpa
eleverna att förstå och lära in inför kommande lästal.
Eleverna
i åk 1 jobbar med hur bokstäver skrivs och hur de låter. De är i full gång med
att ljuda ihop olika ord och läser enkla berättelser i par och eleverna i åk 2
läser många spännande böcker i par. Förskoleklassens elever jobbar mycket med
kreativt material och leker gärna och mycket med olika leksaker och
pussel/spel.
Eleverna
har också haft klassråd och elevråd där man repeterade ordningsregler och
trivselregler som finns på skolan.
Även
ett matrådsmöte genomfördes.
Under veckan startade ett nytt matprojekt ”Nils Holgerssons underbara matresa” som pågår i förskolor, skolor och äldreboenden i Sunne. Projektet görs i samverkan med fem andra kommuner i Värmland, från vecka 37 fram till i april 2016. Så som Nils Holgersson upptäckte Sveriges landskap ska förskolor, skolor och äldreboende få möjlighet att upptäcka lokala rätter och råvaror från norr till söder. Syftet är att väcka nyfikenhet och bredda kunskapen om svensk mathistoria och husmanskost. Det blir sedan en receptsamling/bok efter att matprojektet är avslutat. Håll utkik efter Nils Holgerssons underbara matresa genom Sverige i bokhandeln.
Under veckan startade ett nytt matprojekt ”Nils Holgerssons underbara matresa” som pågår i förskolor, skolor och äldreboenden i Sunne. Projektet görs i samverkan med fem andra kommuner i Värmland, från vecka 37 fram till i april 2016. Så som Nils Holgersson upptäckte Sveriges landskap ska förskolor, skolor och äldreboende få möjlighet att upptäcka lokala rätter och råvaror från norr till söder. Syftet är att väcka nyfikenhet och bredda kunskapen om svensk mathistoria och husmanskost. Det blir sedan en receptsamling/bok efter att matprojektet är avslutat. Håll utkik efter Nils Holgerssons underbara matresa genom Sverige i bokhandeln.
Eleverna
i klassen ville gärna skicka några frågor till vår klass i Mölndal:
Hur
ser er skola ut?
Hur
många elever går på er skola?
Vad
tycker ni är roligt att göra på er skola?
Vilka
ämnen tycker ni bäst om?
Har
ni egna skolbussar till er skola?
Åker
ni kommunalt?
Åker
ni spårvagnar till skolan?
Går
ni själva till skolan på morgonen?
Besöker
ni Liseberg tillsammans i klassen när ni är på utflykt?
Åker
ni till kusten och badar och letar efter maneter och snäckor?
Fiskar
ni tillsammans?
Vilka
fiskar får ni då?
Det
har varit intressant att få vara med mina nya kompisar här i Bäckalund och jag
har känt mig trygg och omtyckt av klassen. I dag tog vi lite bilder tillsammans
och det känns tråkigt att lämna dessa snälla och goa elever.
Men,
nu fortsätter mitt äventyr!
Vi
ses snart i Mölndal!
Mvh
Lilly
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar